Isnin, 2 Ogos 2010

WAJAH DAN ALIRAN DALAM QIRAAT

                                                                                                                                                                                                          Ramai tidak mengetahui bahawa al-Quran yang dibaca hari ini mempunyai berbagai wajah dan kaedah , berbagai imam dan riwayat , menyebabkan ada berbagai bunyi , akibatnya menjadi rasa pelik dan hairan dengan menuduh orang lain tidak betul bacaannya . Kita hanya mengetahui satu wajah bacaan sahaja . Itupun dari mana ia datang  , dari siapa  kita ambil , tidak pernah dipeduli . Sebagai contoh surah al-Fatihah :

óÎ !$# Ç`»uH÷q§9$# ÉOŠÏm§9$# ÇÊÈ ßôJysø9$# ¬! Ä_>u šúüÏJn=»yèø9$# ÇËÈ Ç`»uH÷q§9$# ÉOŠÏm§9$# ÇÌÈ Å7Î=»tB ÏQöqtƒ ÉúïÏe$!$# ÇÍÈ x$­ƒÎ) ßç7÷ètR y$­ƒÎ)ur ÚúüÏètGó¡nS ÇÎÈ $tRÏ÷d$# xÞºuŽÅ_Ç9$# tLìÉ)tGó¡ßJø9$# ÇÏÈ xÞºuŽÅÀ tûïÏ%©!$# |MôJyè÷Rr& öNÎgøn=tã ÎŽöxTerbitkan Catatanî ÅUqàÒøóyJø9$# óOÎgøn=tæ Ÿwur tûüÏj9!$žÒ9$# ÇÐÈ
Kalimah  7Î=»tB Qiraat Asim , al-Kisa iy, Yaakub membaca dengan mengekalkan mad dan Khalaf tidak wajib, selain  mereka membaca   مَلِكِ dengan tidak mengekalkan mad. 

Kalimah  xÞºuŽÅ_Ç9$# riwayat Qunbul , Ruwais membaca ص dengan س seperti السِّرَاطَ dan Khalaf Qiraat Hamzah di mana sahaja membaca   ص  dengan ز  seakan ظ dengan isymam seperti الظِّرَاط. Selainnya membaca dengan  ص .

Kalimah ÞºuŽÅÀ  di baca dengan سِرَاطَ  oleh Qunbul dan Ruwais , manakala isymam  dengan ز  seakan ظ  seperti ظِرَاطَ   oleh Khalaf  Qiraat Hamzah . Selain mereka membaca dengan ص .

Kalimah  OÎgøn=tæ  di baca dengan عَلَيهُمْ oleh Qiraat Hamzah dan Yaakub . Ada yang membaca silah [sambung]   م  sakinah dengan و  seperti عَلَيهِمُو  . Selain mereka membaca هـ baris bawah dan mati م .

Manakala kalimah  Å7Î=»tB  ÉOŠÏm§9$#  dibaca dengan Idgham Kabir dengan menyambung  م berbaris pertama dengan م berbaris kedua beserta tasydid seperti  الرَّحِيمَّلِكِ  oleh Qiraat Ibn Amir.

            Kebanyakkan kita hanya mengenali imam-imam seperti Syafie , Hanafi , Hambali , Maliki dan banyak lagi sebagai imam mazhab dalam ilmu fiqh , tetapi kita tidak mengenali  imam-imam seperti Nafi’ , Ibn Kathir , Abu Amr , Ibn Amir , Asim , Hamzah , dan al-Kisa ie sebagai imam dalam ilmu bacaan al-Quran     [ Ilmu Qiraat ] . Mereka ini dikenali sebagai Qurra Sab ‘ah [ Imam Qiraat Tujuh ] yang dibawa , dikumpul dan dimasyhurkan oleh Imam al-Qasim bin Fayyurah bin Khalaf  as- Syatibiy . Oleh itu ia dikenali sebagai Qiraat Aliran Imam as-Syatibiy atau Qiraat Sab ah kerana segala kaedah bacaan daripada imam-imam tersebut disusun semula oleh beliau . Prinsip Imam as-Syatibiy yang hanya berlandaskan kepada riwayat mutawatirah , maka ia juga dikenali sebagai Qiraat Mutawatirah.

Hampir 200 tahun kemudian daripada itu  ,  lahir seorang yang juga fakih dalam ilmu Qiraat , iaitu Imam Muhammad bin Muhammad Ibn Muhammad  bin al-Jazariy . Hasil  daripada penemuan kaedah yang baru dalam Ilmu Qiraat , beliau  telah menyusun dan mengumpul kembali kesemua imam-imam Qurra Sab ‘ah tersebut dan menambah 3 lagi imam [ Abu Jaafar , Yaakub , dan Khalaful Asyir ] menjadi ia sepuluh imam . Kesemua imam-imam tersebut dikenali sebagai Qurra Asyarah [Imam Qiraat sepuluh]. Aliran ini pula dikenali sebagai Qiraat Aliran Imam al-Jazariy atau Qiraat Asyarah kerana ia diperkenalkan dan dimasyhurkan oleh beliau . Prinsip Imam al-Jazariy ialah berlandaskan kepada dua sumber iaitu daripada riwayat mutawatirah dan riwayat ahad . Ini menjadikan antara bacaan aliran Imam Ibn al-Jazariy dan Imam as-Syatibiy berbeza . Sekalipun bacaan al-Quran diambil daripada riwayat yang sama seperti  riwayat Imam Hafs [ kebanyakkan negara beramal dengan bacaan riwayat Imam Hafs ], tetapi bacaan Imam Hafs daripada aliran Imam as-Syatibiy tidak sama dengan Imam Hafs daripada aliran Imam al-Jazariy . Ini disebabkan oleh prinsip dan penemuan kaedah bacaan al-Quran antara kedua-dua aliran tersebut adalah berbeza . 

Inilah masalah yang sering timbul di kalangan kebanyakan masyarakat , guru-guru al-Quran , imam-imam solat termasuk penulis-penulis buku tajwid yang tidak memahami asas kaedah dalam pembacaan al-Quran . Akibatnya banyak bacaan al-Quran menjadi rosak dan tidak beriwayat . 

2 ulasan:

Unknown berkata...

salam ustaz.. bole x jelaskan lagi apa maksud wajah dalam ilmu qiraat.

Unknown berkata...

salam ustaz.. bole x terangkan wajah dalam ilmu qiraat. tq.